Samanyolu Galaksisi’nin süper kütleli kara deliği için parlaklık zamanı.

Sagittarius A* adıyla bilinen, Samanyolu Galaksisi'nin merkezindeki kara delik, 2019’da gökbilimcilere sergilediği, daha önce hiç olmadığı kadar parlak bir ışık şovuyla göz kamaştırdı. Astronom Tuan Do ve arkadaşlarının Astrophysical Journal Letters’ta yayımlanan 11 Eylül tarihli raporuna göre; kara deliğin, ışığa yakın kızılötesi dalga boylarında 13 Mayıs’ta gözlemlenen parlaklığı, 20 yıldan uzun süreli gözlemlerde görülen en parlak gözlemin yaklaşık iki katı kadardı.

Galaksi içindeki gaz ve toz ısınır ve kara deliğe doğru ilerlerken ışık üretir. Parlaklıkta gözlemlenen artış kara deliğin muhtemelen maddeyi normalden daha hızlı yuttuğunu gösteriyor. Bunun sonucunda karadelik de hızla değişiyor. Zirve parlaklığa ulaştıktan sonra ise, parıltı sadece iki saatte 75 kat azalıyor.

Bilim insanları Sagittarius A*'nın neden alevlendiğinden emin değiller. Ancak, bu durumun 2018'de kara deliğe komşu konumdaki S2 adlı yıldızın yakın geçişi ile ilgisi olabileceği düşünülüyor. Araştırmacılar, bu yıldızın karadelik etrafındaki normal gaz ve toz akışını kesintiye uğratıp daha hızlı yemesini sağlayabileceğini savunuyorlar.

Başka bir muhtemel suçlunun ise, 2014 yılında kara deliğe yaklaşan, gaz kütlesi ile çevrili bir çift yıldızdan oluşan G2 olarak bilinen gizemli bir nesne olabileceği düşünülüyor. O zamanlar araştırmacılar, G2'den gelen gazın kara deliğe çekilmesini ve parlamalara neden olmasını beklediklerinden, yakından izliyorlardı. Kaliforniya Üniversitesi'nden Tuan Do, "O tarihlerde kara delik parlamadı" diyor. Ancak, “havai fişekler gecikmiş olabilir” diye ekliyor.

Haber: Alp Yener